مسیر کلیدی سیگنالینگ سلولی که منجر به از دست رفتن ماهیچه ها می شود، شناسایی شد

22 مه 2020 - محققان مرکز پزشکی دانشگاه Nebraska، یک مسیر مهم سیگنالینگ سلولی را شناسایی کرده اند که منجر به از دست رفتن ویرانگر ماهیچه ها یا کاشکسی(cachexia) می شود که بسیاری از بیماران سرطانی از آن رنج می برند.

این مطالعه ، که در تاریخ 22 ماه مه در ژورنال Experimental Medicine منتشر شد، نشان می دهد که هدف قرار دادن این مسیر با دارویی که در کارآزمایی های بالینی فاز 2 برای دیابت است، می تواند از بروز این سندرم جلوگیری کند.

کاشکسی پاسخ بیماران به شیمی درمانی را کاهش می دهد و درنهایت می تواند منجر به نارسایی تنفسی یا قلبی شود. تصور می شود که علت اصلی مرگ و میر در یک سوم بیماران مبتلا به سرطان این عارضه باشد. با این حال، هیچ داروی تأیید شده ای برای کاهش کاشکسی ناشی از سرطان وجود ندارد، و یافتن اهداف درمانی مؤثرتر برای کاشکسی ناشی از سرطان، یک نیاز فوری محسوب می شود.

از دست دادن ماهیچه ها به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده شایع است. پرفسور Pankaj K. Singh و همکارانش دریافتند که ماهیچه های مبتلایان به سرطان لوزالمعده که دچار کشکسی شده اند مقادیر کمتری از آنزیمی به نام SIRT1 را تولید می کنند. همچنین تولید SIRT1 در موش های مبتلا به سرطان لوزالمعده کاهش می یابد. آنها دریافتند که با بازگرداندن سطح این آنزیم به حالت عادی می توانند از ابتلای این حیوانات به کاشکسی جلوگیری کنند.

پرفسور سینگ و همکارانش کشف كردند كه از دست دادن SIRT1 باعث می شود سلولهای عضلانی مقادیر زیادی از آنزیمی به نام NOX4 را تولید کنند كه باعث ایجاد گونه های فعال و سمی اكسیژن شده و عضلات را تخریب می کنند. درمان موشها با، دارویی به نام " GKT137831" که آنزیم NOX4 را مهار می کند، از کاهش عضلات جلوگیری کرده و عمر موش های مبتلا به سرطان لوزالمعده را طولانی تر می کند.

سطح NOX4 ، همچنین در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس، افزایش می یابد، که نشان می دهد داروی GKT137831، که در حال حاضر در فاز 2 کارآزمایی بالینی برای دیابت و کلانژیت صفراوی اولیه است، همچنین ممکن است برای مقابله با کاشکسی مرتبط با سرطان موثر باشد.

پرفسور Pankaj K. Singh از انستیتوی Eppley ، برای تحقیقات سرطان در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا گفت: مطالعه ی ما نقش محور SIRT1-NOX4 را در بروز کاشکسی ناشی از سرطان و احتمال هدف قرار دادن این مسیر را برای درمان این سندرم ویرانگر نشان می دهد. همچنین فعالیت NOX4 ، در دیستروفی عضلانی و سایر اختلالات عضلانی در بدن بالا می رود، که نشان می دهد داروی GKT137831 ، می تواند برای جلوگیری از کاهش عضلات ناشی از انواع بیماریها مؤثر باشد، که در تحقیقات بیشتر باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:

Dasgupta, A., et al. (2020) SIRT1–NOX4 signaling axis regulates cancer cachexia. Journal of Experimental Medicine. doi.org/10.1084/jem.20190745.

https://www.news-medical.net/news/20200522/Scientists-identify-key-cell-signaling-pathway-that-drives-muscle-loss.aspx